Ułatwienia dostępu

Skip to main content

Wyjazd edukacyjny do Berlina w ramach programu „Żyli wśród nas”

9 października grupa młodych badaczy skupionych wokół programu zajęć dodatkowych „Żyli wśród nas” wzięła udział w wyjeździe edukacyjnym do Berlina pod opieką prof. Anny Mosur-Łukaszewskiej i prof. Dawida Łuczaka. Projekt poświęcony jest kulturze i historii Żydów, a jego celem jest pogłębianie wiedzy o wspólnym dziedzictwie, rozwijanie wrażliwości historycznej oraz przeciwdziałanie uprzedzeniom i dyskryminacji.
Jednym z najważniejszych punktów programu była wizyta w Muzeum Żydowskim w Berlinie, zaprojektowanym przez znanego architekta Daniela Libeskinda. Uczniowie, oprowadzani przez przewodnika w języku angielskim, poznali nie tylko dzieje społeczności żydowskiej w Niemczech, lecz także przesłanie zawarte w samej architekturze muzeum. Charakterystyczna, pełna przerw, pustych przestrzeni i ostrych kątów bryła budynku jest artystyczną metaforą przerwanej historii narodu żydowskiego, a zarazem głęboką refleksją nad pamięcią, stratą i tożsamością. Wizyta stała się również okazją do rozmów o nawiązaniach międzykulturowych oraz o roli sztuki w opowiadaniu o trudnej przeszłości.
Kolejnym etapem wyjazdu był spacer po dzielnicy Mitte, obejmujący wizytę przy Pomniku Pomordowanych Żydów Europy. Przewodnik przybliżył uczniom znaczenie tego miejsca w topografii Berlina – jako przestrzeni pamięci, zadumy i publicznego dialogu o przeszłości. Uczestnicy odwiedzili również Bebelplatz, znany z tragicznego wydarzenia z 1933 roku, kiedy naziści spalili tysiące książek uznanych za „niepożądane”. W centrum placu znajduje się instalacja „Zapadła biblioteka” autorstwa izraelskiego artysty Micha Ullmana – symboliczna, podziemna sala pełna pustych półek, będąca przejmującym pomnikiem utraconej kultury i wolności słowa.
Wyjazd do Berlina był nie tylko niezwykłą lekcją historii, ale także okazją do integracji, rozwijania kompetencji językowych i refleksji nad wspólnym europejskim dziedzictwem. Młodzi badacze wrócili z nową wiedzą, inspiracją do dalszych działań w ramach projektu oraz przekonaniem, że pamięć i dialog międzykulturowy są fundamentem budowania przyszłości opartej na zrozumieniu i szacunku.

Opublikowano: 15 październik 2025